Loading

3.1 ČESKÝ HUMANISMUS - J. A. KOMENSKÝ

4) Český humanismus

Viktorin Kornel ze Všehrd (1460 - 1520)
Stoupenec Jednoty bratrské. Právník, univerzitní profesor..

Knihy devatery (právnický spis)
Právnické dílo, je zde rozebírán zápas šlechty s měšťany – autor se staví na stranu měšťanů. I v tomto díle se snažil dosáhnout jazykové dokonalosti.


Daniel Adam z Veleslavína (1546 - 1599)
Profesor historie na univerzitě, převzal Melantrichovu tiskárnu, vydával knížky: naukovéslovníky, kroniky, cestopisy, přes 80 titulů. Jazyková vytříbenost „Doba Velelavínská“ nebo „Veleslavínská čeština“.


Václav Hájek z Libočan (†1553)
katolický kněz a kronikář

Kronika česká
České dějiny od nejstarších dob do nástupu Habsburků (1526), poutavě napsaná
rozporuplná (doplňoval historické prameny vlastními kombinacemi), oblíbená lidová četba, jediná vydávaná v pobělohorském období. Dnes je chápána ne jako dílo naukové povahy, ale jako dílo směřující k historické beletrii.


Jan Amos Komenský (1592 – 1670)

Učitel národů. Narodil se v Nivnici na jihovýchodní Moravě. Studoval na bratrských školách, kde později vyučoval (v Přerově a ve Fulneku). Stal se biskupem Jednoty bratrské. Po bitvě na Bílé hoře se skrýval a v roce 1628, po vydání obnoveného zřízení českého (jediné vyznání katolické), odchází do ciziny. Nejprve pobývá v polském Lešnu, kde mu shořel připravovaný slovník Poklad jazyka českého. Poté reformoval školství ve Švédsku, Anglii a Prusku. Doufal, že se bude moci vrátit do vlasti, ale nakonec přestal doufat po uzavření vestfálského míru v roce 1648. Poté žil až do konce svého života v Holandsku v Amsterodamu. Je pohřben v Naardenu.

a) Náboženskofilosofické

Labyrint světa a ráj srdce
Dílo má formu alegorie. Autor v něm kritizuje soudobou společnost. Poutník (sám autor) putuje světem, který je alegoricky zobrazen jako město. Chce poznat život a svět, chce si vybrat povolání. Na jeho cestě jej doprovází vševěd Všudybud (symbol poznání), který však radí aby nic nekritizoval. Později se k nim připojí druhý průvodce Mámení Mámil, který nasazuje poutníkovy na oči brýle mámení, které vše zkreslí. Poutník se však nenechá zmást a vidí svět takový jaký je. Lidi ovládá touha po bohatství a majetku, společenském postavení a bezstarostném životě. Ve všech povoláních nachází poutník podvod, neupřímnost a klam. Je zklamaný a zoufalý a proto utíká z tohoto světa a uzavírá se do ráje svého srdce. Do samoty náboženských úvah a víry v Boha.

Kšaft umírající matky Jednoty bratrské (závěť)
Jednota bratrská sice zaniká, ale Komenský věří, že její myšlenky budou v českém národě žít dál, ale se zamýšlí nad pobělohorskými osudy českých zemí nad osudy exulantů.

b) Spisy pedagogické a didaktické
Velká didaktika – cíl výchovy = ucelené vzdělání, škola má vzdělávat v moudrosti (vědomostech), ctnostech (morálce) a zbožnosti „dílnou lidskosti“. Vliv vzdělání a výchovy Komenský přeceňoval = moc změnit společnost školství = jednotné, bez rozdílu majetku, původy, z výuky nevylučoval ani děti tělesně a duševně postižené.

Brána jazyků otevřena
Učebnice latiny, encyklopedie (7300slov, 1000vět, 100kapitol) původně latinsky, potom dvojjazyčná, přeložena do všech evropských jazyků, i některých asijských. Vydávána ještě na začátku 19.st., 250 vydání
­
Svět v obrazech (orbis pictus)

Hlavní pedagogické zásady a systém školství:
0 –6 let předškolní výchova (estetická a citová)
6 – 12 let obecná (národní) škola
12 – 18 let gymnasium, akademie
18 – 24 let universita

Do školy mají chodit všechny děti. Škola má být zdarma. Vyučování má probíhat v mateřském jazyce. Žáci mají získávat nejen vědomosti, ale má se klást důraz i na fyzický rozvoj a řemeslné dovednosti. Člověk je harmonicky vyvinutá osobnost. Vyučování má být názorné. Výuka má postupovat od známého k neznámému. Komenský odmítá jakékoli fyzické tresty, důraz na opakování.

c) Díla vševědná:
Komenský se pokusil shrnout veškeré dosavadní vědění. Poklad jazyka českého Komenský usiloval nejen o výchovu a vzdělání, ale i o dorozumění mezi národy a o světový mír. Příčinou společenských nesrovnalostí je hromadění majetku a bída pracujících lidí. Příčiny válek nachází v nerovnosti majetku a bohatství mezi jednotlivými národy. Trvalého míru lze dosáhnout mírovou organizací světa a vysokým vzděláním.

Všeobecná porada o nápravě věcí lidských ­
zdůrazňuje vzájemné soužití národů, cesta k dosažení= vzdělání a vzájemné poznávání lidí (Senát světa)

Žádné komentáře:

Okomentovat