Loading

22.3 VLADIMÍR PÁRAL (1932)

Narodil se v Praze. Vystudoval Chemickotechnologickou
školou v Pardubicích. Po studiích pracoval v Ústí nad Labem jako chemik, výzkumný pracovník. Později tam působil jako redaktor Sev-čech. nakladatelství.


1) Černá pentalogie (50. a začátek 60. let)
Pět knih, v nichž autor kritizuje stereotypní měšťácký styl. Honbu lidí za majetkem, kariérou, vlivem a mocí. Život je jen pouhé vegetování. Takže den je sledem stále stejných do nekonečna se opakujících činností, zvyků a návyků. Láska je jen iluze. Hlavní hrdinové jsou většinou lidé sobečtí, cyničtí, neschopní citu, kteří lásku redukují jenom na sex. Nemají žádné životní cíle a ideály, zajímá je jen to co je módní.

Veletrh splněných přání (1964)
Příběh vedoucího chemické laboratoře Milana Renče, který stereotypní a ubíjející koloběh v práci, kde většina úkonů je neúčelná a nesmyslná, přenáší v podobné poloze i do soukromí. Je to život bez velkých zážitků, bez zkutečných emocí, vše je zmechanizováno a vše má své trvalé místo v zaběhnutém životním kolotoči. Nejtragičtější ovšem je, že Renč si na svůj „neživot“ zvykl a je s ním docela spokojen. Tento neměnný a naprogramovaný způsob života, kde není místo pro lásku, ale jen na biologické fungování sexu, je „narušen“ opravdovým citem mladé dívky. Jenže Renč cítí, že právě tohle ohrožuje jeho klid a pohodlí. Dívku znásilní a tímto činem se od ní osvobozuje.

Soukromá vichřice (1966) – „laboratorní zpráva ze života hmyzu„
Životy všech hrdinů běží s přesností automatů, kterým jsou naprogramovány určité životní funkce – cesty do a ze zaměstnání, kolotoč úkolů. Návštěvy kin, obchodů, společenské konvence, prostě „funguje nám to bezvadně„. Ale brzy na ně dolehne pocit nudy a oni zatouží po změně a proto si vymění partnery. Avšak tato vichřice, která narušila jejich životní stereotypy brzy slábne. I nové vztahy se zautomatizují, vytvářejí se nové stereotypy. Kouzlo novosti vyprchá a dobrodružství se stává nepohodlné. Hrdinové ztrácejí pocit jistoty a bezpečí a tak se vracejí zpátky ke svým původním partnerům a jejich život se vrací do stejných kolejí.

Katapult (1967)
Opět máme ve středu pozornosti inženýra chemie, tentokráte Jacka Jošta, který si s ohromující důkladností naplánoval svůj program nevěr. Pomocí inzerátu naváže známost se sedmi ženami ze sedmi různých míst na trati z Ústí do Brna, kterou často projíždí díky svým služebním cestám. Sice si tak zpestřuje svou spořádanou nudu z domova, jenže paradoxně (ale přitom celkem logicky) těchto sedm žen a dívek usiluje o sňatek, a vhánějí tak Jošta tam, odkud on prchá. Vzniklou situaci musí řešit, uvažuje o rozvodu, shání pro svou ženu Lenku nového partnera, ale nakonec se začíná zaplétat do lží, až se celá záležitost stává neřešitelnou. Teprve nyní si uvědomuje, že nechce ztratit svou ženu ani dítě, že ony jsou smyslem jeho života. Letecky se chce vrátit, avšak při přistání je katapultován a umírá.

Milenci a vrazi (1969)
Alegorie, jakási autorova dějinná filosofie. Lidské dějiny autor chápe jako boj o moc, jako neustálý koloběh střídání režimů, revolucí a reforem, v němž se pravidelně opakuje několik cyklů: 1) touha po moci – hlad. 2) získání moci – nasycení, 3) únava – přesycení, 4) vystřídání novou garniturou. Život je boj v džungli mezilidských vztahů, kde jen silní a bezohlední mohou vyhrát. Autor přijíždí do Ústí nad Labem, do chemické továrny Kotex, jejíž zaměstnanci a obyvatelé jednoho domu bojují o své místo na výsluní. Revoluční červení a dekadentní modří. Domovník Theo (Bůh) sleduje oknem veškeré dění v domě, aniž by zasahoval nebo jej komentoval. V knize jsou další biblické motivy – boj dobra a zla. Podobenství s příběhem Kaina a Ábela.

Profesionální žena (1971) – je to parodie na seriály


2) Bílá pentalogie (70. léta)
V 70. letech přichází další řada románů a Páral se stává v normalizačním období asi nejčtenějším autorem. Může tomu tak být proto, že obraz životního stereotypu nebyl až zas tak v rozporu s oficiálními kritérii na literaturu a ve své podstatě nebyl režimu vůbec nebezpečný. Páral byl natolik zkušeným a inteligentním člověkem, aby moc dobře věděl, že obrazem deformovaných životních osudů vesměs mladých lidí, který bude předkládán čtenářům bez zřetelných kritických společenských souvislostí, lehce unikne veškerým normalizačním zákazům.

Mladý muž a bílá velryba (1973) – „malý chemický epos„
Autor se snaží zobrazit kladné postavy, lidi co mají životní cíle a představy. Vypočítavá a ctižádostivá Ing. chemie E. Benningová, která pracuje v jednom pražském výzkumném ústavu, přijíždí za svým bývalým manželem Viktorem do Ústí nad Labem. Chce, aby v chemické továrně, kde je zaměstnán realizoval pokus, který by potvrdil správnost její vědecké teorie a tím jí pomohl kariéře. Ale Viktor odmítá. Kdo je ochoten Editě pomoci je mladý chemik Břéťa, který se do ní zamiloval. Při pokusu však vinnou jedovatých výparů přichází o život. Autor ukázal kladného hrdinu, který vidí smysl života v práci a lásce, je schopný citu a nadšení. Svému životnímu cílu je ochoten obětovat cokoliv – i vlastní život. Chce „ulovit svou bílou velrybu„,
která se stává symbolem všeho významného, čeho chce člověk v životě dosáhnout. Ve druhé dějové linii se objevují motivy Stendhalova románu – Červený a černý.

Slabší umělecké hodnoty: Radost až do rána (1977), Generální zázrak (1975)

Muka obraznosti (1980)
Dílo s autobiografickými prvky. Hlavním hrdinou je mladý student chemie Marek Paar, který po skončení studií nastoupil do praxe, ale brzy prožívá rozčarování a nudí se, a tak se jeho ctižádostí stává získat lásku své nadřízené a stát se slavným spisovatelem. To první se mu podaří, ale vzápětí tuto lásku ztrácí a s ní i místo v podniku. Odchází, rozhodnut stát se spisovatelem. Vedlejší dějovou linii tvoří epizody ze Stendhalova románu – Červený a černý.


3) Scifi – 80. léta
V 80. letech došlo u Párala k neočekávanému zlomu – žánrový přerod přinesl romány s prvky scifi, které parodovaly a ironizovali konzumní způsob života, tentokráte ve 21. století.

Romeo a Julie 2300 (1982)

Pokušení A – ZZ (1982) ­ líčí příběh čtyřčlenné skupiny Pražáků 21. století, kteří byli vybráni k setkání s mimozemskou civilizací a dostávají se do pokušení zaprodat zbytek lidstva výměnou za luxusní život.

Válka s mnohozvířetem (1983)
Děj se odehrává v blíže neurčené budoucnosti v severních Čechách – místo ekologické katastrofy. Na město Ústí nad Labem spadne obrovské množství smogu, roste a přeměňuje svou podobu, až se stává jakoby myslící hmotou, nepřátelskou člověku. Děti jsou z města evakuovány do hor, nižší patra domů jsou vyklizena, zbývající obyvatelé domů jsou umístěny ve společném bytě v horní části domů. Mnohozvíře apadá člověka, obrůstá jej, mění jeho podobu i povahu, člověk se stává agresivní, každý kdo chce přežít se musí s mnohozvířetem „poprat„, musí prokázat svoji silnou vůli,překonat sám sebe, své slabosti, je nutné najít smysl života, ať už v práci, sportu či lásce. Hrdinové románu,povahově odlišní obyvatelé jednoho domu vycházejí z tohoto boje vítězně, avšak závěr není příliš optimistický, lidé sice překonali ekologickou
katastrofu, ale jelikož jsou nepoučitelní a vracejí se ke svým starým zlozvykům a stereotypům pomalu se blíží další.

Země žen (1987) – vlády nad Zemí se zmocní ženy, muže umístí do jakýchsi koncentračních táborů a využívají je jako pracovní sílu.

Dekameron 2000 aneb Láska v Praze (1990) , Playgirls (1994)

Žádné komentáře:

Okomentovat